domingo, mayo 07, 2006

Interpretación de Sueños y Falsas Creencias

El último ejemplar de la revista Nature esta dedicado al sueño. Uno de los artículos trata de cuales son los orígenes de las memorias que tenemos en nuestros sueños. El artículo empieza con,
Investigators since Freud have appreciated that memories of the people, places, activities and emotions of daily life are reflected in dreams but are typically so fragmented that their predictability is nil.
Exacto, la ciencia no cuenta con ningún mecanismo que explique por que soñamos lo que soñamos, obviamente tiene algo que ver con nuestras memorias de la vida diaria. Todos hemos tenido sueños que tratan de eventos recientes o de momentos emocionales, pero de eso a decir que los sueños son una ventana al inconsciente es muy diferente. Los sueños son tan fragmentados que su posibilidad de poder decirnos algo es de cero. En otra parte del mismo artículo los autores dicen:
Although the concept of episodic memory was unknown to Freud, he considered such memories to be instrumental in the formation of dreams1. He coined the term 'day-residue' to refer to elements that connected with experiences of the previous day and that he identified in all of the dreams he scrutinized. His detailed descriptions of day-residues in his patients' dreams as well as his theoretical model describing their transformation from memories into dream elements became central to psychoanalytic theory and therapy. These elaborate 'dreamwork mechanisms' remain largely untested today.
Los psicoanalistas no se preocupan por verificar sus hipótesis. No están haciendo ciencia, simplemente toman lo que dijo Freud de los sueños como axiomas y a partir de estos construyen explicaciones totalmente circulares que no tienen nada que ver con la realidad. Por eso los directores del Centro Eleia, Norberto M. Bleichmar y Celia Leiberman de Bleichmar, pueden hablar de reconstruir el pasado sexuales infantil (Las Perspectivas del Psicoanálisis, p. 50).

Al final del artículo de Nature los autores afirman que:
Surprisingly, the episodic origins of emotional structures during dreaming are often not obvious to naive subjects. Discovering such emotional sources can be a major component of the insight gained by psychotherapy clients29. Emotional sources may go unnoticed because they are expressed only metaphorically, possibly in the service of building adaptive new contexts to assimilate current concerns26.
La evidencia que citan para esta noción del significado de los sueños es un estudio con solo 13 pacientes usando una escala que se llama "core conflictual relationship theme" que mide los deseos que más frecuentemente expresan las personas. Lo que encontraron fue que los deseos que expresan las personas en los sueños (según la interpretación psicoanalítica del sueño) están relacionados con los deseos que las personas expresan mientras están despiertos. El problema con todos esto (además del tamaño del estudio), es que es muy fácil implantarle memorias a la gente. El interpretarle los sueños a las personas tiene como efecto secundario que le cambia sus memorias. Giuliana Mazzoni ha hecho muchas investigaciones de este tema.

Dream Interpretation and False Beliefs

ABSTRACT

Dream interpretation is a common practice in psychotherapy. In the research presented in this article, each participant saw a clinician who interpreted a recent dream report to be a sign that the participant had had a mildly traumatic experience before age 3 years, such as being lost for an extended time or feeling abandoned by his or her parents. This dream intervention caused a majority of participants to become more confident that they had had such an experience, even though they had previously denied it. These findings have implications for the use of dream material in clinical settings. In particular, the findings point to the possibility that dream interpretation may have unexpected side effects if it leads to beliefs about the past that may, in fact, be false.
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